Bardzo często w miejsce dawnych lokali użytkowych pojawiają się nowe, stare biznesy po opuszczeniu danej lokalizacji dość szybko znajdują nowych chętnych. Najważniejszym czynnikiem decydującym o tym, czy dane lokale usługowe mają jakąkolwiek szansę przyjąć się i sprzedać czy chociażby trafić pod dochodowy najem – jest lokalizacja. O sukcesie zwłaszcza takich branż jak świadczenie usług albo handel produktami pierwszej potrzeby, decyduje położenie danego punktu i jeśli klienci w dzisiejszych czasach muszą przejść wiele kilometrów lub narazić się na problem z parkowaniem auta – na pewno nie będą zainteresowani danym miejscem.
Sprawdź możliwość rozwoju punktów w danej lokalizacji
Firmy wynajmujące, sprzedające czy projektujące i budujące lokale usługowe starają się więc zawsze sprawdzić najpierw możliwości pod rozwój takich punktów w określonej lokalizacji. Duże osiedla wielorodzinne niemal skazują lokale usługowe na sukces – jeśli wokół powstaje po kilkaset mieszkań rocznie, każdy rodzaj sklepu czy punktu usługowego, ma szanse na powodzenie i szybkie zbudowanie sobie bazy stałych klientów. Równie dobrze na biznes wpływa położenie przy głównych szlakach komunikacyjnych (obwodnice, pętle autobusowe i tramwajowe, przystanki metra, dworce, lotniska itp.)
Wysokie ceny za lokale
Naturalnie najlepsze i najbardziej konkurencyjne lokale usługowe kosztują także najwięcej. W tej branży dominuje model oparty na wynajmowaniu i dzierżawieniu danego lokalu. Firmy czy korporacje o zasięgu międzynarodowym przeważnie starają się stawiać własne lokale, a jeśli muszą je dzierżawić – robią to umowami wieloletnimi. Właściciele mniejszych, lokalnych przedsiębiorstw, zazwyczaj zainteresowani są krótszym okresem najmu dla sprawdzenia początkowych wyników finansowych.